Laten we aan de slag gaan!
We beginnen met een aantal belangrijke stappen die ons op weg helpen naar succes. Eerst selecteren we onze DigiAmbassadeurs, de enthousiaste collega’s die de drijvende kracht zullen zijn op de werkvloer voor dit project. Vervolgens informeren we onze doelgroep over het nieuwe digi+ initiatief dat van start gaat.
Deze voorbereidingen leggen de basis voor een succesvolle implementatie. Samen zorgen we ervoor dat iedereen klaar is voor een boeiende digitale reis. Laten we meteen beginnen en de eerste stappen zetten naar een digitaal vaardigere toekomst!
In eerste instantie informeren we de tandem HR, productie en management en dit kan d.m.v. een Kick-Off. Het management, het bestuur, de zaakvoerder, HR,… weet wat digi+ is maar nu moeten de werknemer(s) ook geinformeerd worden. Laten ons dus eerst beginnen met hierover te communiceren. Op de communicatiekit van digi+ vind je een template die je hiervoor kan gebruiken.
Is er een vakbondsafgevaardige(n) aanwezig in het bedrijf? Licht hen voldoende in wat digi+ is, waarom jullie dit lanceren in het bedrijf. Samen met mtech+ kan je een extra kick-off organiseren om de neuzen in dezelfde richting te krijgen.
DigiAmbassadeurs spelen een sleutelrol bij het creëren van een draagvlak bij zowel werknemers als bestuur.
Zij hebben als rol:
- Ondersteuning bieden bij de DigiCheck, DigiNext, bij de standen op de DigiSmaakmaker en bij de leertrajecten.
- Aanspreekpunt voor de collega’s in geval van vragen in hun digitale leerpad (ook na het traject).
- Intern het aanspreekpunt te zijn bij het ontwikkelen en uittesten van nieuwe tools
Hoe vind je de juiste ambassadeurs?
- Highlight het belang van de rol en zorg eventueel voor een extra push vb. organiseer de meetings op leuke plaatsen, zorg voor een incentive,…
- Kies voor een mix van van papier & digitaal. Denk dan aan flyers, affiches, een post op het intranet, interne nieuwsbrief. Op de communicatietoolkit kan je tal van templates vinden die je hiervoor kan gebruiken.
- Werknemers persoonlijk aanspreken werkt nog altijd het beste. Kies voor mensen met een sleutelrol zodat je die (extra) drempel wat verlaagt.
Een goed ambassadeurschap, dat is:
- Werknemers die een positieve mindset hebben voor digitalisering/ of ten aanzien van, geduldig, geëngageerd en communicatief zijn
- Een zo een groot mogelijke mix aan ambassadeurs, zoals diversiteit op het vlak van afdelingen, arbeiders/bedienden, leeftijd, geslacht, enz.
- Werknemers moeten kunnen leren van collega’s met hetzelfde profiel. Zorg dus voor een goede mix van vb. IT skills (minder goede vs goede skills)
Iedereen is op de hoogte van digi+ ? Alle neuzen staan in dezelfde richting? De Digiambassadeurs zijn gekozen? Check! Goed bezig!
Hoog tijd om nu te checken hoe het gesteld is met de digitale skills van de werknemers, hoe ze tegenover digitalisering staan en welke DigiActies zij zien zitten. Om dat te weten te komen, organiseren we een DigiCheck. Dat is een digitale bevraging waar we hen verschillende types vragen laten invullen en dit in slechts 5 minuten. Deze bevraging werd ontwikkeld in samenwerking met HIVA. De link naar de digicheck ontvang je van je mtech+ contactpersoon. Al benieuwd hoe de bevraging eruit ziet? Bekijk ze hier.
Na de DigiCheck heb je zicht op het concrete computer- en internetgebruik (en oorzaken van niet-gebruik), de noden en behoeften op digitaal vlak, bij wie ze ondersteuning vragen, wat ze vinden van de beschikbare tools, enz.
Stappenplan
- Denk na wanneer de DigiCheck het beste wordt geïntroduceerd in het bedrijf (denk aan een personeelsevent, een toolboxmeeting,…). Hou wel rekening met eventuele vakantieperiodes.
- Bepaal hoelang je de DigiCheck laat lopen. Wij raden aan om deze maximum 2 weken actief te houden.
- Brief de DigiAmbassadeurs. Zij zorgen mee voor de verspreiding en ondersteuning van de DigiCheck.
- Ga je voor een digitale bevraging, op papier of een mix? Aan jou de keuze! Hou wel rekening dat iemand de papieren bevragingen achteraf moet inputten of werknemers die minder digitaal zijn extra ondersteuning nodig hebben. Zet je DigiAmbassadeurs in of voorzie een laptop/tablet op de werkplek.
- Verspreid de DigiCheck digitaal, maar leg ze bv. ook op papier ter beschikking in een lokaal met veel intern verkeer bv. de refter.
Tips!
- Maak gebruik van onze communicatiekit. Wij hebben voldoende templates die je wel zullen smaken
- Benadruk het doel van de bevraging en de acties die zullen volgen (DigiSmaakmaker, opleidingen).
- DigiAmbassadeurs zijn een rolmodel maar ook zaakvoerders, management, HR,….
De digitale vaardigheden zijn in kaart gebracht, de opleidingsnoden zijn grondig onderzocht, en waardevolle tips zijn verzameld. Het is nu tijd om deze uitgebreide data te analyseren en het DigiTraject uit te stippelen. Gelukkig staat mtech+ klaar om je hierbij te ondersteunen!
De resultaten van de DigiCheck vind je op de admin pagina van de bevraging. Deze link kreeg je eerder al toegestuurd door je mtech+ contactpersoon. Deze resultaten vormen de basis voor het organiseren van de DigiSmaakmaker.